سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / درمان برفک دهان‏ در طب سنتی

درمان برفک دهان‏ در طب سنتی

درمان برفک دهان‏ در طب سنتی و آیا در طب سنتی درمانی برای برفک دهان‏ وجود دارد؟
برفک دهان‏ چیست:
برفک دهان بصورت لکه‏ هاى سفیدرنگ مایل به کرم و شبیه دلمه شیر و در نقاط مختلف دهان دیده مى‏ شود و مخاط اطراف این لکه ‏ها قرمز رنگ است مخاط زیر این‏ لکه‏ ها خونریزى دارد و پس از برداشتن این لکه‏ ها مخاط قرمز آشکار مى ‏شود در محل برفکها احساس درد مى‏ شود و گاهى نیز براى انسان ایجاد تب مى‏ نماید.

برفک دهان
برفک دهان
برفک دهان یک نوع عفونت قارچى است و ناشى از رشد یک نوع قارچ در داخل دهان مى ‏باشد بعضى از عوامل سبب مى‏ شود که دهان انسان مناسب براى تمرکز و رشد این قارچ گردد و از جمله این عوامل مرض قند، خشکى دهان، کمى ترکیبات آهن خون و کم ‏خونى ناشى از آن و بالاخره کم شدن مقاومت بدن در برابر عوامل مختلف بیمارى ‏زا من جمله قارچ مذکور سبب آماده شدن بدن براى استقرار این قارچ در روى زبان مى شوند.

در مداواى برفک دهان بهتر است ابتدا علت اصلى برفک دهان شناسائى شده و از بین برده شود. و ضمن مصرف داروهاى مربوط به قارچ مذکور برابر دستور پزشک لازم است که بیمار استراحت کافى و تغذیه کافى داشته باشد و استفاده از ویتامین نیز مختصرى در بهبود بیمارى کمک مى‏ کند.

درمان برفک دهان در طب مدرن:
یکى از داروهائى که براى مداواى برفک دهان مصرف مى‏ شود محلول نیستاتین(Nystatin) است که با این محلول روزى سه چهار بار بمدت شش روز دهان را شستشو مى‏ کنند و مقدارى از این محلول را نیز بصورت غرغره بکار برده و حلق بیمار را شستشو مى‏ دهند بعلاوه شستشو با محلول رقیق نمک طعام نیز نافع مى ‏باشد.

درمان برفک دهان در طب سنتی:
اما اطباء سنتى بیمارى برفک دهان را باین طریق مداوا مى‏ کنند که مقدارى برگ مورد و جفت را جوشانده و دهان و زبان را با آن روزى چند بار شستشو مى ‏دهند و مخلوطى از پودر نشاسته و طباشیر را بالاى آن مى ‏پاشند.
اگر برفک دهان شدت داشته باشد مقدار یک گرم زاج سفید را با ده گرم پودر نشاسته و طباشیر یا گل ارمنى مخلوط کرده و بالاى زخم دهن مى‏ باشند و پس از مدتى بیرون مى ‏ریزند ضمنا مى ‏توان مقدار یک گرم کات‏ کبود را با صد گرم طباشیر مخلوط کرده و با آن زخمهاى دهان را شستشو داد و معمولا باید این‏گونه افراد از غذاهاى سردمزاج استفاده کنند. برفک دهان در طب سنتی حدود پنج روز مداوا مى ‏گردد.

لازم به تذکر است که نوعى زخم دهان گاهى در بچه‏ ها مشاهده مى‏ شود که علاوه برداشتن تب زبان بچه سیاه مى‏ شود این بیمارى خطرناک و کشنده مى‏ باشد. و لازم است‏ فورا به متخصص اطفال مراجعه شود.

نوع دیگرى از زخم دهان که بصورت لکه ‏هاى سفیدرنگ ظاهر مى ‏شود سوزش زیاد دارد و چنین بنظر مى ‏رسد که گوشت از پوست جدا شده است این زخم که از رطوبات بوده عامل مولد آن را نوعى ویروس دانسته‏ اند معالجه آن با داروهاى خشک‏ کننده و شستشو با اسیدفنیک رقیق‏ شده و محلول نمک طعام است که بطور یک‏ درمیان یکبار با محلول رقیق اسیدفنیک و یکبار با محلول نمک طعام شستشو مى‏ شود بعلاوه صاحب این زخم باید از غذاها و داروهاى گرم و خشک استفاده کند و بهتر است بجاى چائى از دم کرده دارچین و زنجبیل بخورد ظرف دو سه روز زخم دهان مداوا مى‏ گردد.

تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت