سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / درمان انواع اگزما در طب سنتی

درمان انواع اگزما در طب سنتی

درمان انواع اگزما در طب سنتی
تعریف اگزما و علل بوجود آمدن اگزما در طب سنتی:
اگزما نوعى بیمارى است که جزو امراض زیرجلدى به شمار مى‏ رود و مدت آن مرض طولانى خواهد بود.
اگزما که شایع‏ترین بیمارى پوستى را تشکیل‏ مى ‏دهد به انواع و اقسام شکل‏ها ظاهر مى‏ شود، مهم‏ترین اشکال اگزما خشک و تر بودن آن است، اگزما بیشتر در اثر حساسیت یا آلرژى به وجود مى‏ آید.

انواع بیمارى اگزما: انواع مختلف و متعددى از اگزما وجود دارند. بعضى از آنها با عوامل خاصى شعله‏ ور مى‏ شوند، ولى بقیه مثل اگزماى سکه ‏اى، بدون هیچ علت مشخصى رخ مى ‏دهند.

اگزماى آتوپیک: این حالت شایع‏ترین شکل اگزما است. معمولا براى اولین ‏بار در شیرخوارگى ظاهر مى‏ شود و ممکن است شعله‏ ور شدن آن در طول نوجوانى و بلوغ تداوم یابد. علت این وضعیت نامشخص است، اما افرادى که یک تمایل ارثى به آلرژى دارند از جمله آسم، نسبت به این وضعیت حساس‏ترند.

درماتیت تماسى: تماس مستقیم با یک ماده‏ ى محرک یا یک واکنش آلرژیک به یک ماده مى‏ تواند باعث این نوع اگزما شده که درماتیت تماسى خوانده مى‏ شود. این وضعیت در هر سنى مى‏ تواند رخ دهد.

درماتیت سبورئیک: این شکل از اگزما شیرخواران و بالغین را مبتلا مى‏ کند. علت دقیق درماتیت سبورئیک ناشناخته است، هرچند این وضعیت اغلب همراه با یک ارگانیسم شبه مخمر بر روى پوست مى‏ باشد.

اگزماى سکه ‏اى (نودولر): نام دیگر آن اگزماى دیسکوئید است. این وضعیت در مردان، بسیار شایع‏تر از زنان مى ‏باشد. در اگزماى سکه‏ اى پچ‏هاى خارش‏ دار سکه ‏ا ى شکل بر روى بازوها و ساق‏ها ایجاد شده و نواحى مبتلاى پوست ممکن است داراى ترشح بوده و دچار پوسته ‏ریزى یا تاول شوند. علت این بیمارى ناشناخته است.

اگزماى آستناتوتیک: این بیمارى در افراد مسن خیلى شایع‏تر بوده که به علت خشک شدن پوست در نتیجه ‏ى افزایش سن به وجود مى ‏آید. به صورت پوسته ‏دار در هرجایى از بدن بروز کرده و زود ترک برمى ‏دارند.

اگزماى دیس‏ه یدوتیک: این شکل از اگزما در قسمت‏هایى از پوست که ضخیم ‏ترند ایجاد مى‏ شود، مثلا بر روى انگشتان، کف دست‏ها و پاها تاول‏ هاى خارش ‏دار متعددى ایجاد شده، به‏طورى‏ که گاهى اوقات به هم متصل مى‏ شوند تا نواحى بزرگ و ترشح‏ دارى را ایجاد کنند، علت آن نامشخص است.

اگزماى کودکان: براى درمان اگزماى کودک باید مادرى که کودک را شیر مى ‏دهد کلم و روغن ماهى بخورد و از روغن ماهى دو، سه قطره هم به کودک‏ بخوراند.

اگزما
اگزما
اگزماى دست‏ها: اگزماى دست مى‏ تواند پایدار، دردناک و ناخوشایند باشد، نکات زیر ممکن است به کنترل و درمان اگزما کمک کنند:
* از فروبردن دست‏هایتان در آب براى مدت طولانى اجتناب ورزید. در صورت امکان براى حفاظت، از دستکش پنبه‏اى (نخى) در داخل دستکش لاستیکى استفاده کنید.
* از دست‏هایتان با پوشیدن دستکش یا استفاده از کرم‏هاى محافظ قبل از انجام نظافت، باغبانى یا کارهاى تعمیراتى در منزل و یا برخورد با مواد محرک محافظت کنید.
* انگشترها را قبل از استفاده از شوینده ‏ها یا مواد شیمیایى درآورید تا از به دام افتادن این مواد و آسیب به پوست جلوگیرى شود.
* مکررا از کرم‏هاى نرم‏ کننده براى مرطوب کردن پوست استفاده کنید و دست‏هایتان را با صابون‏هاى ملایم بشویید.

توصیه: استفاده از کرم‏هاى محافظ قبل از انجام کارهاى خانه، مى‏تواند مانع از تماس مواد محرک مثل شوینده‏ها با پوست شود. از کرم‏هاى نرم‏کننده که پوست را مرطوب مى‏کنند باید بعد از شستن دست‏ها استفاده کرد.

روشهای کنترول و درمان اگزما:
اگر از ابتدا که آثار اگزما در بدن هویدا مى‏ شود شخص شروع کند به صاف کردن خون و از خوردن تخم ‏مرغ، چربى، گوشت کثیف و مانده، پیاز و تره جلوگیرى به عمل آورد، مرض شیوع پیدا نخواهد کرد و باید در مقابل، مبردات مثل کاهو و سبزیجات دیگر مثل خرفه و گشنیز میل فرماید که مرض مرتفع شده و ابدا آثار نخواهد گذاشت و باید در همان اوایل جلوگیرى به عمل آید و همان روزهاى اول سرچشمه را بست و اگر جلوگیرى نشود و یا سهل ‏انگارى شده و بى ‏مبالاتى کنند و ناپرهیزى بنمایند، خود و خانواده، حتى کودکان بى ‏گناه و اجتماع را مبتلا ساخته و هر قدر هم معالجه کنند گاهى ممکن است تأثیر نبخشد و خود باعث شوند که ما دام الحیات تا آخرین لحظات عمر مبتلا باشند.

آثار و علایم اگزما، خارش‏هاى پیاپى و پس از خارش احساس حرارت و گرمى در زیر موضع خارش است و گاهى مانند سرى که شوره مى‏زند همان قسم شوره پس مى‏ دهد و نوعا در پشت گردن، سر، زانوها و زیر آرنج، دست‏ها، ساق پا، اطراف بیضه ‏ها، پشت دست‏ها و لاى انگشتان قرار مى ‏گیرد،

اگر در اولین روزها به مدت دو یا سه روز پیاپى آش آب‏غوره که سبزى آن گشنیز و برگ چغندر باشد میل شود، به کلى مرض خوب خواهد شد، به نحوى که خود صاحب مرض شک مى‏ کند و با خود مى‏ گوید که من در اشتباه بودم، این نه مرض سودا بوده نه جرب و نه اگزما. درصورتى‏ که از همان اول مقدمه ‏ى سودا بوده و در اثر میل کردن آش آب‏غوره حرارت بدن کاسته و خون تصفیه و اخلاط اربعه منظم و دستگاه گوارش خوب و ترشحات غدد لوزالمعده مرتب و معده سبک شده و مرض فروکش کرده و از بین رفته است. در هر حال باید کاملا مواظبت و ممارسات کرد که انسان به این‏گونه امراض صعب العلاج خود را دچار نسازد که غفلت موجب پشیمانى و پشیمانى موجب پریشانى خواهد شد، لذا علاج واقعى قبل از وقوع باید کرد.

پرهیزات برای درمان اگزما:
باید از خوردن مسکرات نوشابه‏ هاى الکلى و خوراک‏هاى حاد از قبیل: خرما، کشمش، مغز گردو، تره، تخم‏ مرغ، نان خامه‏ اى و ارده، شیره، حلوا و امثال این‏ها و یا ادویه ‏جات زیاد از قبیل فلفل، میخک، زنجبیل، دارچین، نارگیل، کاچى، پسته‏ ى خام و امثال این‏ها به‏طور افراط پرهیز کرد، مگر به قدر لزوم و ضرورت. به قول حکیم نظامى:
از آب همه زلال خیزد از خوردن پر ملال خیزد

به‏طورى‏ که آب هم زیادى ‏اش سنگینى مى‏ آورد و معده را ناراحت مى‏ کند. خوب است بدانید هر نوع ادویه‏ جاتى که زیاد مصرف شود کلیه را تنبل و کبد را نامرتب و دستگاه صافى را در بدن راکد کرده و انسان را دچار این قبیل امراض مى‏ کند

غدا های مفید برای درمان اگزما:
و البته به جاى حلویات و مسکرات و اغذیه ‏ى حاد باید از خوردن آب‏غوره، تمر هندى، تمرک جرات، عناب، قرقروت، پرتقال، ماست، لیموشیرین، لیموترش، نارنگى، ترنج، نارنج، تمشک، زرشک، آب زرشک، کاسنى، خرفه، گشنیز، کاهو و امثال این‏ها در مواقع بروز و حدوث مرض دریغ و مضایقه نکنید و اگر نتوانستید خون را به وسیله ى اغذیه صاف کنید و یک تا سه شاخ حجامت کردن نیز بلااشکال به نظر مى ‏رسد.

نسخه هایی برای درمان اگزما در طب سنتی:
براى درمان اگزما نیز مى‏ توان در اوایل بروز بیمارى که کاملا ریشه ندوانیده با ماست و سدر روزى سه مرتبه شستشو داد.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* گل هماز ۱ مثقال، سدر ۴ مثقال، گل خطمى ۴ مثقال و گل ریواس ۳ مثقال، همه را نرم بسایید، با ماست مخلوط کرده و دو، سه مرتبه در طول روز موضع را با آن بشویید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* برگ عناب، برگ کاسنى، برگ بید، برگ یا گل تمر و گل خطمى از هرکدام به مقدار مساوى را باهم مخلوط کرده، با ماست گاو خمیر کنید و روزى چهار مرتبه بمالید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* پوست هندوانه ‏ى خشک را با عناب و تخم کاسنى و تخم خرفه به مقدار مساوى نرم بسایید، با ماست مخلوط کرده و بمالید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* تخم خیارین، تخم خرفه، تخم کاسنى، تخم کاهو و سدر را به میزان مساوى نرم بسایید، با ماست خمیر کرده و آن را روزى ۵ مرتبه صبح، ظهر، عصر، اوایل شب اواخر شب و بر روى اگزما بمالید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* مغز فلوس، خاکشیر تلخ، خارخاسک، سدر، جوش و گل خطمى از هرکدام به مقدار مساوى را نرم بسایید و با ماست مخلوط کرده و هر روز از ۳ تا ۵ مرتبه به محل اگزما بمالید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
در ضمن همه روزه، صبح‏ها پودر مالجبن افتیمونی میل فرمودید تا هنگام ناهار هیچ‏ چیز دیگرى نخورید و براى ناهار، آش آب‏غوره میل فرمایید، بسیار مؤثر و مفید است.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* شاهتره و ریشه‏ ى پونه را از هرکدام ۲ مثقال بجوشانید و عوض چاى میل کنید.
* همه روزه، روزى یک استکان خاکشیر میل کنید.
* گوگرد ۴ مثقال، کات‏کبود ۱ مثقال و حنا ۸ مثقال را نرم بسایید، بعد همه را باهم مخلوط کرده و زرده ‏ى تخم‏ مرغ را با آن ترکیب کنید، به قدر کافى کره ‏ى گاو نیز به آن بیافزایید و روزى سه بار به محل اگزما بمالید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* پنج گرم گوگرد زرد را نرم بسایید، بعد با ۴۰ گرم روغن کنجد مخلوط کنید و خوب بهم بزنید تا رسوب نکند و هر روز به محل اگزما بمالید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* یک عدد انار بزرگ را خرد کرده و در سرکه بپزید تا کاملا له شده و به صورت خمیر درآید، بعد مغز تخم کدو، مغز تخم خیار و مغز تخم گرمک از هرکدام ۲۵ گرم، زاج سفید و گوگرد زرد از هرکدام ۵ گرم و پوست هلیله‏ ى زرد و مازو از هرکدام ۱۰ گرم، همه را نرم بسایید، ابتدا تخمه‏ ها را جدا از دارو بسایید، بعد همه را با خمیر انارها مخلوط کرده و بر محل اگزما بمالید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* ریشه‏ ى درخت گز را نرم بسایید، بعد با پیه مرغ آمیخته و بمالید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* ریشه‏ ى برنجاسف را بجوشانید و روزى چند مرتبه بر محل اگزما بمالید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* سفیدآب قلع و گوگرد زرد از هرکدام ۵ گرم را با ۱ لیوان آب‏لیمو ترش مخلوط کنید، بعد قدرى هم سرکه اضافه کرده و بمالید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* صبر زرد، قنبیل، حنا، کات‏ کبود، براده‏ ى مس و مقل ازرق را به نسبت مساوى در سرکه حل کنید و بمالید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* سفیدآب قلع، سرنج، مردارسنگ و زاج را به نسبت مساوى با آب‏لیمو مخلوط کنید و بعد کمى هم عسل و کمى روغن زیتون به آن اضافه کرده و بر محل اگزما بمالید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* مورد ساییده شده را با آب مخلوط کنید و بمالید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* پوست تمر هندى را با آب خمیر کنید و بمالید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* کمى تنباکوى حکوم سوخته شده را با ماست مخلوط کنید و بمالید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* پنج گرم کات‏ کبود را در یک فنجان گلاب بخیسانید، بعد با ۵ گرم موم عسل مخلوط کنید و یا کات‏ کبود را نرم بسایید و با موم عسل و روغن کنجد آمیخته و بمالید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* روغن گندم و یا روغن چوب گز و یا روغن جو و یا روغن پوست نارگیل و یا عرق پوست نارگیل را بر موضع بمالید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* گل خطمى را بسایید و با سدر مخلوط کنید و بمالید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* صندل، نارگیل، گوگرد و مازو را نرم بسایید، بعد با آب لیموترش مخلوط کنید و بمالید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* زنیان و نخود را به نسبت مساوى نرم بسایید، بعد خمیر کرده و بمالید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* برگ کرچک را بکوبید و با آب مخلوط کرده و مرتبا روى موضع بمالید و مدت زیادى تا بهبودى کامل تکرار کنید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* سیر را بکوبید و با آب مازو حل کنید و بمالید و کمى صبر کرده، بعد بشویید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* شاهتره را نرم بسایید، بعد ۱۰ گرم از آن را با ۵ گرم حنا و ۵/ ۲ گرم زاج بوداده مخلوط کنید و نرم بسایید، سپس با یک فنجان ماست مخلوط کرده و بمالید.

نسخه دیگر برای درمان اگزما در طب سنتی:
* کوبیده ‏ى مازو و سرکه یا کوبیده‏ ى تخم و برگ و ریشه‏ ى ترشک و سرکه یا خربق سیاه و سفید و سرکه یا خردل و سرکه یا ریوند چینى و سرکه یا تخم تمر هندى و آب‏لیمو یا جدوار و آب‏لیمو یا آب‏غوره یا سرکه یا تخم مرو و سرکه یا براده ‏ى آهن و سرکه یا کات‏ کبود و سرکه یا براده‏ ى مس و سرکه یا روغن ترب یا روغن بادام تلخ یا روغن گردو یا روغن سندروس یا روغن شقایق یا روغن گندم یا عرق گندم یا روغن جو یا عرق جو یا روغن چوب گز یا عرق چوب گز را بر موضع بمالید.

لازم به ذکر است که مبتلایان به اگزما و جرب باید از پوشیدن لباس‏هاى پشمى، نایلونى و بلند خوددارى کنند و لباس آن‏ها باید از کتان و پنبه باشد، همچنین از خوردن نوشابه‏ هاى الکلى و گازدار، جویدن آدامس و خوردن آجیل، غذاهاى حاد و سبزیجات آهن ‏دار مخصوصا اسفناج و تره و از غذاهاى بودار و سرخ شده و خوردن نمک، سرکه، پیاز، تره، خوددارى کرده و از صابون زدن به بدن مخصوصا تاید و موادهاى اسیدى دیگر پرهیز کنید.

تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی “بوعلی باب سلامتی”
www.boalii.ir
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

سماق

درمان اگزما با سماق و تره

خواص درمانى سماق: ۱- خوردن سائیده ‏شده سماق با آب سرد، جریان و سیلان خون …