سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / درمان شب ادراری در طب سنتی

درمان شب ادراری در طب سنتی

درمان شب ادراری در طب سنتی
شب ادرارى یعنی ادرار کردن بدون اراده در عالم خواب که به طور کامل در طب سنتی درمان می شود
شب ادرارى عبارتست از یک عمل غیر ارادى که طبیعت در عالم خواب انجام مى ‏دهد تا مثانه را از ادرار خالى نماید و این عمل بیشتر در کودکان و گاهى نوجوانان انجام مى‏ شود.

شب ادراری
علت های شب ادراری در طب سنتی؟
عوامل مختلف مى‏ توانند سبب شب ادرارى شوند مانند سستى کمر، ضعف اعصاب، کوچک بودن مثانه، سستى اسفنگترهاى کنترل‏ کننده مجراى ادرار، زیاد بودن رطوبات بدن از حال طبیعى، ناراحتى‏هاى عصبى مانند اضطراب و ضعف دستگاه عصبى.
لکن اکثر افرادى که شب ادرارى دارند داراى مزاج سرد و مرطوبند و کثرت رطوبات بدن سبب مى ‏شود که مثانه زود زود پر شود و چون این اطفال خواب سنگینى هم دارند زمانى که مثانه از ادرار پر مى‏ شود طبیعت بصورت یک عمل انعکاسى ماهیچه‏ هاى‏ دیواره مثانه را جهت تخلیه مثانه بانقباض در مى‏ آورد و از سوى دیگر اسفنگر کنترل کننده مجراى ادرار قدرت کافى جهت بستن مجراى ادرار را ندارد و دست از انقباض بر مى ‏دارد و مثانه تخلیه مى‏ گردد.

درمان شب ادراری:
براى مداواى این افراد اولا لازم است از غذاها و داروهاى سرد مزاج و رطوبى کمتر استفاده کنند در ثانى اگر این اطفال ناراحتى عصبى دارند داروهاى شب ادرارى را با داروهاى تقویت‏ کننده سلسله عصبى مغزى نخاعى توأما مصرف نمایند. از داروهاى مفید براى شب ادرارى معجون خولنجان است
معجون خولنجان برای درمان شب ادراری:
برگ مورد، میوه بلوط، قرنفل (میخک)، خولنجان، تخم کرفس و مغز قرص کمر تقریبا از هرکدام ده گرم مجموع را بکوبند پودر شود پودر حاصل را با عسل طبیعى درآمیخته بصورت معجون درآورند از این معجون افراد دوازده ساله صبح و عصر هر نوبت تقریبا بیست گرم بخورند و بهمین نسبت کوچکترها کمتر و بزرگترها بیشتر بخورند و چند روز ادامه دهند امّا اگر طفل تب داشته باشد یا آثار سرماخوردگى یا آثار حرارت زیاد باشد یا آثار حساسیت نسبت به خولنجان که در معجون بکار رفته مشاهده شود بهتر است خوردن معجون را متوقف نمایند و صبر کنند تا بهبودى تب و سرماخوردگى بعد مجددا بخوردن ادامه دهند امّا اگر حساسیت باشد ادامه آن صلاح نیست ضمنا مى ‏توان بجاى معجون خولنجان از معاجین دیگر مانند معجون شیخ الرئیس یا معجون جالینوس یا معجون سعد کوفى استفاده نمود.

برای درمان شب ادراری از مصرف مواد زیر پرهیز شود:
بعلاوه باید از غذاها و نوشیدنى‏ هائى که مدر بول هستند مانند چائى، قهوه، کاکائو، وانیل، هندوانه و خربزه، کاهو و امثالهم بخصوص در نیمه دوم روز استفاده نکنند

و ضماد داروهاى گرم مزاج مثل روغن سیاه دانه بر روى مثانه این افراد در جلوگیرى از شب ادرارى تا حدودى موثر است.

تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

افسنطين‏

درمان ورم معده یا گاستریت با افسنطین‏

درمان ورم معده یا گاستریت با افسنطین‏ در طب سنتی طبیعت افسنطین‏ : گرم و …