سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / خواص کاهو از نگاه طب سنتی

خواص کاهو از نگاه طب سنتی

خواص کاهو از نگاه طب سنتی
طبق نظر حکماى طب سنتى که در منابع طب سنتى ایرانى منعکس است، کاهو از نظر طبیعت سرد و مرطوب است و از نظر خواص معتقدند که کاهو صاف‏ کننده خون و مولد خون صالح و رقیق بوده و براى تسکین حدت خون و صفرا و یبوست صفرا و سودا و تسکین تشنگى و التهاب بسیار مؤثر است.

کاهو خواب‏ آور و آرام‏بخش بوده ملین و مدر است و براى جذام، جنون، یرقان و درد پستان و قرحه مثانه و مجارى ادرار مفید است

اگر کاهو با سرکه خورده شود اشتهاآور و براى تسکین درد معده مفید است.

پخته کاهو براى درد سینه و زیاد کردن شیر مؤثر است.

البته باید توجه شود که در خوردن کاهو به صورت خام یا پخته باید جانب اعتدال حفظ شود زیرا اگر زیاد خورده شود موجب عوارضى مى‏شود و از جمله باعث کم شدن نیروى جنسى ازدیاد فراموشى و کم شدن حافظه و ضعف دید چشم و ازدیاد نفخ خواهد شد و در این قبیل موارد براى رفع این عوارض مى ‏توان از نعنا، کرفس، هلیله پرورده و زیره استفاده نمود.
کاهو
تخم کاهو سرد و خشک و مخدر و خواب‏ آور است و اگر ۷ گرم از آن خورده شود براى قطع احتلام و زکام و درد سینه و قطره‏ قطره ادرار کردن مفید است.

تخم کاهو مضر نیروى جنسى است و اگر منظور احتراز از این ضرر باشد باید با مصطکى خورده شود.

عرق کاهو: ساقه و برگ کاهو ۵۰۰ واحد، آب هزار واحد، ابتدا برگ و ساقه ‏ها را خوب کوبیده و با آب مخلوط نموده تقطیر مى‏ نمایند تا مقطر به ۵۰۰ واحد برسد و به عنوان پوسیون مسکن مصرف مى‏ شود.

شربت تریداس از کاهو: براى تهیه شربت تریداس که خواب‏آور خفیفى مى ‏باشد: ۲۵ واحد تریداس و ۹۷۵ واحد شربت معمولى مصرف مى‏ شود به این ترتیب که ابتدا تریداس را در ۵۰ واحد یعنى دو برابر وزنش آب مقطر جوش حل مى‏ کنند بعد مخلوط حاصل را در شربت مخلوط نموده و مى ‏جوشانند تا جمعا ۱۰۰۰ واحد شود مقدار مصرف از این شربت در هربار ۱۰۰- ۲۰ گرم است.

توجه: لاکتوکاروم و تریداس با مواد قلیایى ناسازگارند.

ترکیبات شیمیایى‏ کاهو:
از نظر ترکیبات شیمیایى در کاهوى اهلى به مقدار ۰۲۳/ ۰ میلى‏گرم در هر یک‏صد گرم کاهو ارسنیک وجود دارد. در کاهوى تازه در حدود ۰۰۳۸/ ۰ درصد و در کاهو خشک ۰۷۱/ ۰ درصد اسید اکسالیک یافت مى‏ شود. و به علاوه ماده لاکتوکوپی کرین‏ در آن مشخص شده است‏.

در گزارش دیگرى ترکیبات شیمیایى کاهوى پرورشى اهلى به شرح زیر آمده است:
در کاهوى اهلى(L .sativa) وجود مواد لاکتوکاروم‏ (مخدر)، لاکتوسین، موم و رزین، مانیت‏ ، مالیک اسید، آسپاراژین، اکسالیک اسید، سوکسى‏نیک اسید ، اسانس روغنى فرار، ماده عامل تلخ، نى ‏تر ، ویتامینهاى‏A وB ، هیوسیامین‏ ، ارسنیک، نیکل، کبالت، ید، سولفور و مس و در شیره گیاه وجود لاکتوسرول‏ ، اینوزیت‏ ، قند کانورت‏ ، یک ماده عامل تلخ و یک ماده با بوى شبیه وانیلا تأیید شده است

در هریک صد گرم کاهو خام مواد زیر وجود دارد: (کاهوى برگ دراز و شل ایران)
آب ۹۴ گرم، انرژى غذایى ۱۸ کالرى بزرگ، پروتئین ۳/ ۱ گرم، هیدراتهاى کربن ۵/ ۳ گرم، کلسیم ۶۸ میلى‏گرم، فسفر ۲۶ میلى‏گرم، آهن ۴/ ۱ میلى‏گرم، مواد چرب ۳/ ۰ گرم، سدیم ۹ میلى‏گرم، پتاسیم ۲۶۴ میلى‏گرم، ویتامین‏A 1900IU ، تیامین ۰۵/ ۰ میلى‏گرم، رایبوفلاوین ۰۸/ ۰ میلى‏گرم، نیاسین ۴/ ۰ میلى‏گرم، ویتامین‏C 18 میلى‏گرم.

روش تهیه لاکتوکاروم‏ از کاهو:
وقتى که کاهو به نهایت رشد و نمو رسید، اگر به ساقه آن شکافهایى داده شود، عصیر غلیظ سفیدرنگ که داراى طعمى تلخ و لزج مى‏باشد از آن خارج مى‏گردد. این عصیر تلخ ماده لاکتوکاروم است که پس از مدتى که روى ساقه بماند سفت و قهوه‏اى رنگ مى ‏شود و بوى آن شبیه بوى تریاک است. در لاکتوکاروم آلکالوئیدى بنام هیوسیامین وجود دارد که مخدر و سمى است به فرمول خام‏C 71 H 32 NO 3 . این آلکالوئید از گیاه سنگ‏دانه و سایر گیاهان خانواده بادمجان نیز گرفته مى‏ شود و خواب ‏آور و مسکن است و براى گشاد کردن مردمک چشم در طب مصرف مى ‏شود.

تریداس‏ چیست و چگونه تولید می شود:
ساقه کاهوى خوب رشدکرده را قطعه ‏قطعه کرده و شیره کاهو را با فشار مى‏ گیرند این شیره را حرارت مى ‏دهند تا در اثر حرارت مواد آلبومنئیدى آن منعقد شده و مایع صاف و عارى از آن مواد حاصل شود. سپس این مایع صاف را در حمام ماریه تغلیظ مى‏ نمایند عصاره‏اى که به این ترتیب حاصل مى ‏شود تریداس مى ‏نامند که مصارف دارویى دارد. این عصاره را ممکن است در بشقابى پهن کرده و در گرمخانه خشک نمایند.

تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

افسنطين‏

درمان ورم معده یا گاستریت با افسنطین‏

درمان ورم معده یا گاستریت با افسنطین‏ در طب سنتی طبیعت افسنطین‏ : گرم و …