سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / تدابیر طب سنتی در فصل بهار

تدابیر طب سنتی در فصل بهار

در این فصل چون هوا معتدل است غذاها نیز سزاوار است معتدل باشند.
بهار بهترین و معتدل‏ترین فصل سال است. خون که به اعتدال کشیده شود بهترین حالت را براى انسان به ارمغان مى‏ آورد. براى سنین بالا در صورتى که از اخلاط غیر طبیعى چیزى در بدن نمانده باشد بهترین است. فصل زمستان اخلاط اضافى و غیر طبیعى که از خط اعتدال بدورند در بدن جمع شده و بواسطه فشردگى که دارد در جاهاى خالى رسوب مى‏کند و گدارها را مى‏بندد. چنانچه با ورود باد بهارى خون و لنف به هیجان بیاید کبد و آوندها و عروق تقسیم‏کننده مواد غذایى کبد آنچه در چنته دارند رو مى‏ کنند.
اگر اخلاط صالح الکیموس و خون اصلاح شده در زمستان، عروق داخلى را احاطه کرده باشند این هیجان بهارى انسان را بوجد مى ‏آورد.

سرخوشى و سلامتى برقرار و بیمارى و سوء مزاج دور مى ‏شود.
براى کهنسالان چنین حالتى مى‏تواند تا سال بعد نوید زندگى خوب و سرشار از نشاط را بدهد. اما چنانچه اخلاط اضافى و غیر طبیعى که در اثر سرماى زمستان ساکن شده و رسوب کرده‏اند اکنون در اثر باد بهار به هیجان بیایند بیمارى‏هاى گوناگونى را ببار مى‏آورند. اگر میزان اخلاط مضر و زیان‏بار از حد اعتدال خیلى دور باشند و بدن را از آلودگى‏ها پر کرده باشند نوید مرگ را خواهند داد.

بهترین زمان برای حجامت و فصد و زالو درمانی:
به همین جهت است که در اواخر فصل زمستان که به تدریج سرما جاى خود را به نسیم خنک بهارى مى‏ دهد لازم است پاک‏سازى‏ها و خونگیرى و حجامت و زالو درمانى و فصد آغاز گردد.
در این صورت خون تصفیه شده و آلودگى‏ ها و اخلاط بیمارى‏زا از بدن کنده خواهند شد و با تحکیم فصل بهار نشاط و سلامتى براى صاحب خود به ارمغان خواهند آورد. ما براى بزرگسالان در روزهاى پایانى فصل زمستان و آغاز فصل بهار پس از پاکسازى بوسیله منضج و مسهل و رژیم غذایى ۱۵ روزه که در سطور قبل توضیح دادیم خونگیرى با زالو را توصیه مى‏ کنیم که روش انجام آن را در بخش خونگیرى آوردیم.

بیماری هایی که در فصل بهار بوجود می آید:
بیمارى‏هاى مزمن در این فصل تشدید مى‏ شوند. سکته‏ هاى مغزى و قلبى و فالج و دردهاى مفصلى و آرتروزها و نقرس و خارپاشنه و سیاتیک و دمل‏هاى بزرگ چرکین و جوش‏هاى پوستى و غیرو روى آور مى‏ شوند. بیمارى‏هاى فکرى مانند مالیخولیا و امثال آن در این فصل اگر پاکسازى نشده باشند بروز مى‏ کنند.
پس بهتر است برای مبتلا نشدن به بیماری های فوق در فصل بهار پاکسازی بدن انجام گیرد
فن پیشگیرى از این بیمارى‏ها را گفتیم و تأکید مى‏ کنیم که بهترین راه را در طب اسلامى- ایرانى بجویید که همانا پاکسازى و زالو درمانى در فصل بهار است.

برگرفته از نسخه شفا توسط محققین بوعلی باب سلامتی
boalii.ir

همچنین ببینید

حجامت از نظر ابوعلی سینا

حجامت از نظر ابوعلی سینا به گزارش بوعلی باب سلامتی تدابیر حجامت را از دیدگاه …