سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / تغذیه سالمندان در طب سنتی

تغذیه سالمندان در طب سنتی

طب سنتی برای تقویت افراد مسن و پیر تغذیه مناسب و اصولی دارد
شیرینى مورد مصرف از دید طب ستی برای سالمندان‏
هرگز نباید سالمندان از شیرینى‏ هاى صنعتى و شیرینى ‏هایى که مواد افزودنى حتى مجاز دارند استفاده کنند. شیرینى سالمندان براساس طبع آنان عسل، نیشکر و کشمش و انجیر و نبات است. مرباهایى که در خانه تهیه مى‏ شود نیز در بسیارى از مواقع مفیدند.
کندر و عسل براى تقویت حافظه آنان مفید است.
تغذیه سالمندان در طب سنتی
علاج تب سالمندان‏ در طب سنتی
سالمندان براى رفع تب هنگام سرماخوردگى فقط از داروها و غذاهاى طبیعى بهره خواهند برد و از مصرف هر نوع داروى شیمیایى مانند استامینوفن و غیرو باید پرهیز نمایند.
داروهاى غذایى ضد تب عبارتند از:
– آب سیب، آب هندوانه و آب لیموشیرین که باهم مخلوط و روزانه حد اقل ۳ بار صبح، ظهر و شب هربار یک لیوان بنوشند. قوى‏تر اگر خواستند عرق بید را هم به آب میوه‏ها اضافه نمایند.
– شکر سالم و طبیعى نیشکر داروى غذایى تب‏بر است که سالمندان را از هر داروى شیمیایى بى‏نیاز مى‏کند.
– دمکرده لیموى عمانى در صورتى که سرفه نداشته باشد و پاشویه با آب جوشانده گل ختمى مناسب است.
سالمندان باید در مورد برخى از کارهایشان که در زمان جوانى انجام مى‏دادند با شرایط فعلى تفاوت قائل شوند. از هر چیزى که موجب غلبه مزاج خشک و سرد و یا حتى خشک و گرم حار مى‏شود پرهیز کنند. داروهاى شیمیایى حتى اگر ظاهرا براى موردى مفید باشند بدلیل ایجاد بستر خشک در بافت‏هاى بدن براى آنان زیان‏بار است.

بالاترین عوارض داروهاى شیمیایى در چند دوران زیان‏بارترند؛ یکى در زمان نوزادى و کودکى و دیگر در هنگام پیرى! اما تفاوت آشکارى که هست رو به رشد بودن نوزادان و کودکان است و رو به ضعف رفتن هنگام پیرى!

غذاهاى مقوى باه در طب سنتی برای کهنسالان‏
غذاهاى مقوى باه در سنین بالا زمانى که پاکسازى و تعدیل اخلاط در بدن انجام شده است موجب تقویت تمام بدن بطور عام و تقویت نیروى جنسى بطور خاص مى‏شود:
تخم‏مرغ و پیاز و روغن زیتون، حلیم که از گوشت بره جوان و گندم تهیه شده باشد، مصرف تخم‏مرغ همراه با گوشت، تخم‏مرغ با پیاز بویژه اگر در روغن زیتون یا حیوانى و روغن کنجد سرخ شود. خوردن تخم‏ مرغ با گوشت و با گوشت پرندگان و علفخواران که خود مبهى باشند به اثرات باهیه آن مى ‏افزاید. علامت بهترین تخم‏ مرغ براى تقویت بدن و نیروى جنسى بنا بر روایتى که از امام على (ع) نقل شده تخم مرغى است که دو سر آن یکنواخت نباشد.

شیر گوسفند، شیر و عسل، زنجفیل و عسل، زعفران و عسل، کندر و عسل، کندر و عسل و زعفران و مجموعه این‏ها با داروهاى دیگر تقویت نیروى جنسى، مقوى باه هستند. لازم است براى دورى از خشکى مزاج کنار داروهاى فوق مقدارى شیر محلی مصرف شود.

خوردن گوشت گوسفند پخته با شیر ضعف را برطرف کرده و مقوى توان جنسى است. سیب‏ زمینى و مواد غذایى که با آن طبخ شود مقوى باه است. اما تکرار
آن براى معده سالمندان مضرّ است. سیب‏زمینى خام داراى ویتامین ث فراوانى است. آب تازه آن را براى ناراحتى ‏هاى معده از جمله زخم معده بکار مى ‏برند.

نخود آب پز و نخود چی با پوست:
نخود آب پز از داروها و غذاهاى باهیه مشهور بشمار مى‏ رود. بادآور است و مزاجش گرم مى‏ باشد. نخود آب پز شده غذاى ساده‏اى است که تنها نخود با آب و کمى نمک روى شعله ملایم شب تا صبح طبخ مى‏ شود تا کاملا نرم و مهرّا شود. هنگام مصرف با روغن زیتون و آب لیموترش مزه‏اش را دل‏پذیر مى‏ سازد. در طب سنتى به‏ عنوان دارو و غذاى پاک‏ کننده دستگاه گوارش از اخلاط سرد بشمار مى ‏آید. براى مبرودین و مأیوسین از نیروى باه غذاى مناسبى بشمار مى‏ رود. نخود آب پز یا نخود چی با ۵۰ درصد پوست(نخود چی که کاملا بدون پوست است بخاطر نداشتن املاح و ویتامین های موجود در پوست نخود دارای ارزش غذایی پایینی میباشد) برای سالمندان و افراد مسن و خصوصا برای نوجوانان و جوانان درحال رشد بسیار مفید و مغذی هست

تهیه و تنظیم از گروه بوعلی باب سلامتی