سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / مقایسه‏اى میان حجامت، فصد و زالو

مقایسه‏اى میان حجامت، فصد و زالو

مقایسه‏اى میان حجامت، فصد و زالو
حجامت , فصد و زالو درمانی گرچه هرکدام از شیوه‏هاى فوق در مواقعى تنها راه منحصربه‏فرد بوده و به عبارت دیگر نمى‏توان به جاى رگ زدن، حجامت کرد و یا زالو نمى‏تواند جاى حجامت را بگیرد اما در مجموع و در یک مقیاس کلى که در اکثر مواقع چنین است، در خونگیرى‏ها زالودرمانى از شیوه‏هاى دیگر مؤثرتر بوده و از این لحاظ حجامت از لحاظ جنبه پیشگیرى نظیر ندارد.
زالو و حجامت
خون‏ درمانى یکى از پایه‏ هاى محکم و یکى از شیوه‏هاى اساسى درمان و علاج دردها و بیمارى‏هاست. چه در پیشگیرى و چه در علاج هرگز درمان‏ها بدون خون درمانى کامل نخواهد شد. طب جدید متأسفانه از اهمیت این فن غافل بوده است.
پزشکان و محققان دلسوز باید به این مهم توجه شایان مبذول دارند و خون‏درمانى را به عنوان یکى از شیوه‏هاى موفق طب ایرانى، اسلامى، کشور عزیزمان مطرح کرده و آن را از پیرایه‏هاى قرن حاضر پاک کنند، با تحقیق و بررسى عالمانه نقاط قوت آن را برشمارند و نقاط ضعف آن را تقویت نمایند. متأسفانه طب وارداتى غربى با کم‏رنگ جلوه دادن خون‏درمانى ایرانیان ضربات جبران‏ناپذیرى به طب سنتى کشورمان وارد آورد و از این رهگذر شوم جان بسیارى از مردم و بیماران در یک صد سال گذشته در معرض مرگ و نیستى قرار گرفت و رنج و الم بسیارى از مردم ادامه یافت و سیطره بیمارى‏هاى خانمان‏سوزى چون سکته و سرطان و غیره بر کانون‏هاى گرم خانواده‏ها گسترده شد. حال که اشتباهات طب جدید یکى پس از دیگرى برملا مى‏شود و ابرهاى تیره و تار از مقابل خورشید درخشان طب ملى کشورمان کم‏کم به کنار مى‏روند بر همه اندیشمندان و آزاداندیشان کشورمان است که جان‏مایه‏هاى طب ملى اسلامى کشورمان را در معرض تحقیق و کاربرد جهانیان قرار داده و از جمله خون درمانى را به عنوان برگى از افتخارات ایرانیان در کتاب پزشکى جهان رقم بزنند.
ان شاء ا …
و السلام‏
چاپ دوم- فروردین‏ ماه ۱۳۸۶
سید محمد موسوى
منابع:
موسوى، محمد، مجموعه پیک شفا، ۱۲جلد، کانون پژوهش – اصفهان، چاپ: دوم، ۱۳۸۸ ه.ش.

همچنین ببینید

پاکسازی بدن در فصل بهار

بهار فصل پاکساز اخلاط فاسد

بهار فصل پاکساز اخلاط فاسد در طب سنتی می باشد در طب سنتی و طب …