خانه / اخبار روز طب سنتی / نقش سبزی و میوه ها در جلوگیری از سرماخوردگی

نقش سبزی و میوه ها در جلوگیری از سرماخوردگی

نقش ميوه‏ها و سبزى‏ها
سرماخوردگی یکی از بیماری های شایع اشت که که افراد هرساله به آن مبتلا می شوند و بهترین راه پیشگیری از سرماخوردگی استفاده از سبزیجات و میوهای مفید جهت افزایش مقاوم بدن میباشد

میوه و سرماخوردگی
میوه و سرماخوردگی
يكى از راه‏هايى كه از هجوم و تكثير لجام‏گسيخته ويروس‏ها جلوگيرى مى‏كند خوردن ميوه‏ها و سبزى‏هاست. زيرا ميوه‏ها و سبزى‏ها و حبوبات داراى انواعى از تركيبات شيميايى هستند كه به كمك سيستم دفاع طبيعى بدن آمده، با تقويت سيستم، ويروس‏ها را از بين برده، از توسعه حملات بيمارى‏زاى ويروس‏ها جلوگيرى مى‏كنند.

تحقيقات علمى نشان مى‏دهد كه در تعداد زيادى از ميوه‏ها و سبزى‏ها ماده مفيدى بنام گلوتاتيون وجود دارد كه با تحريك سيستم دفاع طبيعى بدن موجب آزاد شدن تعداد زيادى‏ سلول‏هاى ويروس‏ خوار به نام ماكروفاژ مى‏شوند. سلول‏هاى ماكروفاژ سلول‏هاى تخصصى ضد ويروس هستند كه ويروس‏ها را در بند كرده، از بين مى‏برند.

مواد غذايى مفید جهت سرماخوردگی:
مواد غذايى نظير آووكادو، هندوانه، مارچوبه، كدو حلوايى و گريپ‏ فروت از منابع غنى ماده مفيد گلوتاتيون هستند. و در درجه بعد باميه، مركبات، گوجه‏فرنگى، سيب‏زمينى، گل كلم، كلم بروكلى، كلم تكمه‏اى، طالبى، توت‏ فرنگى و هلو نيز منابع خوبى هستند.

نقش ویتامین c جهت جلوگیری از سرماخوردگی:
تركيب شيميايى بسيار مفيد ديگرى كه در اغلب ميوه‏ها و سبزى‏هاى تازه خام وجود دارد، ويتامين C است. طى سال‏ها در محافل پزشكى رسمى اين بحث مطرح بود كه آيا ويتامين C براى پيشگيرى سرماخوردگى مؤثر است يا خير و هنوز هم اتفاق‏نظر در اين بحث وجود ندارد. ولى عملا تجربه شده است كه وقتى دچار سرماخوردگى شده و ناراحت هستيد خوردن ويتامين C براى رفع علامت سرماخوردگى مؤثر است و كمك مى‏كند كه سرماخوردگى با سرعت بيشترى رفع شود. ويتامين C مقدار هيستامين را كاهش مى‏دهد. هيستامين تركيبى شيميايى است كه در بدن انسان توسط سيستم دفاع طبيعى بدن آزاد مى‏شود و مسئول قسمتى از علايم و ناراحتى‏هاى انفلوانزا از جمله احساس پرى و كوفتگى است و در عين حال به نظر مى‏رسد ويتامين C براى استحكام جدار سلول‏هاى سفيد خون كه براى مبارزه با عفونت نقش مهمى دارند خيلى مؤثر است.

محققان دانشگاه هلسينكى در فنلاند پس از بررسى گزارش نتايج 21 طرح تحقيقاتى كه ظرف چند سال انجام شده، به اين نتيجه رسيده‏اند كه اگر در آغاز دوره سرماخوردگى روزانه 1000 ميلى‏گرم ويتامين C خورده شود علايم و ناراحتى‏هاى سرماخوردگى و دوره اين بيمارى 23 درصد كاهش خواهد يافت. براى اين كار بايد هر روز مقدار زيادى مركبات و كلم بروكلى و ساير مواد غذايى كه منبع سرشار ويتامين C هستند خورد تا اين مقدار ويتامين C تأمين شود. دكتر وان سانگ ، دانشيار گروه تغذيه انسان در دانشگاه ايالتى ميشيگان مى‏گويد در آن موارد بهترين روش آن است كه از مقدار كافى عصاره ميوه‏ها و سبزى‏ها استفاده شود؛ مثلا عصاره پرتقال و گريپ‏ فروت كه در هر 200 گرم در حدود 60 ميلى‏گرم ويتامين C دارند انتخاب خوبى است.

تهیه و تنظیم توسط گروه بوعلی باب سلامتی