سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / درمان منافذ باز پوست صورت

درمان منافذ باز پوست صورت

صاف كردن منافذ پوست‏
براى صاف كردن منافذ پوست يا برطرف كردن سوراخ‏هاى سطح پوست صورت بايد شب‏ها مقدارى آرد نخود و گل ارمنى را با ماست بدون نمك مخلوط كنيد و بماليد و دستمال نازكى روى آن ببنديد و بخوابيدتا منافذ پوست درست شوند.

درمان منافذ باز پوست صورت
درمان منافذ باز پوست صورت

با این دستورات منافذ پوست به حالت طبیعی بر میگردن و درمان میشوند
جهت درمان منافذ باز پوست تخم خربزه و پوست ليموترش را نرم بساييد، بعد با سدر نرم، آرد جو، آرد باقالا و آرد نخود، همه را به نسبت مساوى مخلوط كنيد و شب‏ها مقدارى از آن را با شير گرم خمير كرده و بر پوست صورت بماليد و بخوابيد و صبح آن‏ها را به وسيله‏ى پنبه و گلاب از چهره پاك كنيد و يا اين كار را روزها انجام دهيد و پس از مدتى كه روى پوست ماند، با گلاب و به وسيله‏ى پنبه يا دستمال كاغذى آن‏ها را از صورت پاك كنيد (هرگاه داروها روى صورت خشك شد مرتب آن‏ها را با كمى شير مرطوب و حفظ كنيد)

منافذ پوست صورت به زبان ساده دود کش پوست هستند ،بطوریکه چربی هایی که زیر پوست توسط غدد یا سباسه ترشح میشود از طریق این منافذ ریز به سطح پوست می رسد وعلاوه بر تبادل حرارتی باعث مرطوب شدن سطح پوست هم میشود در ضمن این چربی تمام پوسته های صورت و آلودگی های محیطی مثل دود وگرد وخاک وغبار وغیر را در خود حل میکند .

پس معلوم میشود هم غدد سباسه یا چربی برای پوست لازم است وهم این منافذ ریز که سبیوم از طریق آن بتواند به سطح پوست برسد لذا شستشوی پوست حداقل روزی دوبار در موارد طبیعی (پوست نرمال ) لازم است تا ترکیب سبوم وپوسته ها وآلودگی های محیطی از سطح پوست شستشو وبرداشته شود .

حال مشکل منافذ صورت چیست؟
مشکل مواقعی است که این منافذ خیلی باز میشوند واز لحاظ ظاهری (ظاهر ونمای سطح پوست شخص ) برای این اشخاص مشکل ایجاد میکند .

به چه علت این منافذ خیلی باز می شوند؟
اولین علت باز شدن منافذ پوست:
باز شدن منافذ پوست ارث یا ژنتیک است .بعضی از افراد بطور سرشتی منافذ بازتری دارند وبخصوص در هنگام بلوغ به علت تغییرات هورمونی که ترشحات چربی پوست بیشتر میشود این حالت بیشتر بروز میکند .این افراد معمولا پوست چرب دارند ولی مواردی هم وجود دارد که پوست شخص خشک بوده ولی منافذ پوست باز است .

دومین علت باز شدن منافذ پوست:
باز شدن منافذ پوست استفاده بیش از حد از کرمهای چرب کننده یا کرم پودر وسایر مواد آرایشی می باشد که به علت اینکه این مواد سطح پوست ومنافذ را می بندند سبوم ترشح شده از پوست نمی تواند از سطح آن خارج شود لذا منافذ پوست گشاد وباز میشود تا بتواند سبوم زیر پوست را به سطح پوست برساند . در خیلی موارد جوش های زیر پوستی بصورت اکنه های سرسفید یا سر سیاه هم ایجاد میشود ،لذا در این موارد اکیدا توصیه میشود که کمتر انواع کرمهای آرایشی وچرب کننده استفاده کنند واگر نیاز دارند از کرمهای آرایشی مناسب وفاقد چربی (آنهم در مواقع لازم ،نه خیلی زیاد)استفاده کنند . در افراد هم که پوست خشکی دارند یا کرم پودر خوب روی پوست پخش نمیشود میتوانند کرمهای مرطوب کننده کم چرب قبل از پخش کرم پودر استفاده نمایند.

تهیه و تنظیم گروه بوعلی باب سلامتی

منابع:

درمان با گیاهان

هفته نامه سلامت

2 دیدگاه

  1. با سلام
    من جوش دارم و خاستم ببینم در حالی که هنوز جوش های صورتم فعال است میتوانم از این ماسک ها استفاده کنم ؟

  2. بوعلی باب سلامتی

    نه نمیتونید
    اول صورت خود را از جوش پاکسازی کنید و بعد از این ماسک استفاده کنید