سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / درمان سردرد با خوردن اسفناج

درمان سردرد با خوردن اسفناج

درمان سردرد با اسفناج
آش اسفناج که گشنیز تازه در آن ریخته شده باشد براى سردردهایى که حادث از اختلال گوارشى و سوء مزاج باشد مفید است و اگر با آب‏لیمو یا آب سماق یا آب‏غوره ترش شود براى سردردهاى ناشى از اختلالات صفراوى خیلى مفید است. اسفناج پخته که در کره گاو یا روغن بادام سرخ شده باشد نیز براى سردردهاى حاصله از اختلالات صفراوى خوب است.

درمان سردرد با اسفناج
درمان سردرد با اسفناج

براى اشخاص مبتلا به سرسامهاى صفراوى پس از ۳ روز پرهیز غذایى از شروع بیمارى خوردن اسفناج که با آب پخته و با روغن بادام شیرین آغشته شده باشد نافع است.
همچنین براى بیماران مبتلا به سرسام صفراوى اسفناج پخته با کمى شکر و سرکه و یا آلو و یا تمر هندى که ترش شود، بسیار مفید است. اگر آش اسفناج با ماش پوست‏گرفته و جو سفید پوست‏گرفته و روغن بادام شیرین و شیره تخم خشخاش پخته شود براى سرسامهاى سوداوى بسیار مفید است.
در مورد اشخاصى که از بى‏خوابى رنج مى‏برند اسفناج را با کدو و برگ کاهو و یک دو برگ خشخاش با گوشت مرغ چاق یا گوشت بزغاله پخته و کمى شیره تخم خشخاش و شیره بادام شیرین یا کره گاو مخلوط کرده میل کنند، براى بى‏خوابى حاصل از خشکى دماغ مفید است.

درمان مالیخولیا با اسفناج:
اگر اسفناج را در آب پخته با روغن بادام شیرین یا کره گاو و گوشت بره پخته بخورند براى مالیخولیا مفید است. اگر مالیخولیا ناشى از گرفتگى‏هاى کبد باشد اسفناج را به تنهایى و یا با کرفس پخته و بخورند و یا آب اسفناج را گرفته و بیاشامند خیلى مفید است.

اگر اسفناج را با جو سفید و ماش بى‏پوست پخته بخورند براى اوایل ابتلاى به ذات الجنب و بیمارى‏هاى سینه و ریه و سرفه نافع است.
اگر اسفناج را با آب پخته با کره گاو یا روغن بادام شیرین سرخ کرده و میل نمایند، غذاى بسیار مناسبى براى اشخاص مبتلا به جنون و قطرب (نوعى مالیخولیا که مبتلایان)
(به آن از مردم گریزانند و در گوشه‏اى منزوى مى‏نشینند) و مانیاى حادث از سوداى صفراوى که با حرارت شدید مى‏باشد، مفید است.
اسفناج پخته ساده را اگر با روغن بادام شیرین آغشته و میل کنند براى تشنجهاى ناشى از یبوست مفید است.

نظرى به تحقیقات علمى جدید در مورد خواص درمانى اسفناج‏
اسفناج طبق نظر اغلب دانشمندان یکى از گیاهانى است که ظرفیت ضد سرطانى آن خیلى بالا و براى پیشگیرى ابتلاى به سرطان به سلطان گیاهان معروف است. بنابراین اشخاصى که سالها اعتیاد به سیگار و دخانیات داشته‏اند از نظر این خاصیت باید به خوردن اسفناج توجه خاص مبذول دارند. اسفناج که از سبزیهاى داراى رنگ سبز تیره است، همراه با هویج در صدر لیست خوراکى‏هاى ضد سرطان جاى دارد و طبق تحقیقات دانشمندان در کاهش نرخ ابتلاى به سرطان مؤثر است، بخصوص در پیشگیرى سرطان کولون، سرطان رکتوم، سرطان معده، سرطان پروستات و سرطان حنجره و حلق و سرطان مخاط رحم و سرطان گردن و سرطان مرى و به‏ویژه سرطان ریه نقش والایى دارد. مطالعات علمى نشان مى‏دهد اشخاصى که در حد بسیار کم و بندرت از سبزیجات به رنگ سبز تیره که داراى مقدار زیادى ماده معروف کاروتنوئید «۱» هستند و در این گروه اسفناج در صدر آنها قرار دارد، مى‏خورند دو برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلاى به سرطان هستند. و درعین‏حال تحقیقات علمى نشان مى‏دهد اشخاصى که هر روز یک خوراک اسفناجى مى‏خورند حتى معتادین به دخانیات خیلى کمتر از دیگران در معرض این خطر قرار دارند. در هر ده مورد از یازده تحقیق علمى که در مورد سرطان ریه به عمل آمده است حقایق فوق تأیید شده است. از جمله تحقیقاتى که توسط دکتر ریشارد شکل «۲» که از نسج‏شناسان دانشگاه تکزاس است، به عمل آمده نشان مى‏دهد که خوراکى‏هاى داراى ماده کاروتن به‏طور مؤثرى در نجات معتادان به دخانیات از سرطان دخیل است. دانشمند دیگرى از محققان دانشگاه جان هاپکینز «۳» در تحقیقات خود نشان مى‏دهد اشخاصى که مقدار بتاکاروتن خون آنها زیاد است در مقابل ابتلاى به سرطان بسیار مقاوم‏تر از سایرین هستند. در آزمایش دیگرى که بتازگى محققان در امریکا انجام داده‏اند، اسفناج را از نظر مواد شیمیایى موجود در آن تجزیه کرده‏اند، مقدار کاروتنوئید در اسفناج خام ۳۶ میلى‏گرم در هر ۱۰۰ میلى‏گرم- مى‏باشد درحالى‏که در هویج خام در هر ۱۰۰ گرم داراى ۱۴ میلى‏گرم مواد کاروتنوئید است با این تفاوت که در هویج قسمت عمده بتاکاروتن است. با اینکه ماده بتاکاروتن ماده قطعى مؤثر ضد سرطان است ولى با این حال مواد کاروتنوئید موجود در اسفناج عملا نقش بسیار مؤثرى در این ماجرا دارند- به علاوه اسفناج داراى مقدار زیادى کلروفیل «۱» است که آن هم از مواد داراى ظرفیت بالاى ضد سرطان است.
عده‏اى از دانشمندان دلیل ضد سرطان بودن کلروفیل را به سبب خاصیت آن در متوقف کردن یا به‏هرحال کند کردن موتاسیونهاى سلولى مى‏دانند که از این طریق از شروع سرطانى شدن سلولها جلوگیرى مى‏شود. در یک مطالعه علمى که دانشمندان در ایتالیا بعمل آورده‏اند، مشاهده شده است که اسفناج قدرت چشم‏گیرى در سد کردن و متوقف نمودن پیشروى یکى از مقتدرترین عوامل سرطانزا به نام نیتروزامین «۲» دارد و بین چند خوراک نظیر هویج، گل‏کلم، کاهو، تمشک، عصاره اسفناج خام از همه در امر مقابله با نیتروزامین قدرت بیشترى نشان داده است.
دانشمندان ژاپنى در سال ۱۹۶۹ نتیجه تحقیقاتى را انتشار دادند که در آن آمده است اسفناج در کاهش کلسترول خون در جانوران اثرى زیادى نشان داده و در مطالعات دیگرى متعاقب آن دریافتند که برگ اسفناج موجب تسریع تبدیل کلسترول به کوپروستانول «۳» در بدن مى‏شود که بعدا این ماده دفع خواهد شد.

البته توجه شود مصرف اسفناج در رژیم غذایى براى بهره‏گیرى از خواص فوق و سایر خواص آن براى هر شخص مستلزم مشاوره با پزشک و کارشناس گیاه درمانى است. زیرا ممکن است براى عده‏اى خوردن اسفناج به علل خاص فیزیولوژیکى معارض با برخى اختلالات جسمى آنها باشد.

تهیه و تنظیم از گروه بوعلی باب سلامتی
منبع:معارف گیاهی

همچنین ببینید

مقدار آهن اسفناج و گوشت قرمز

مقدار آهن اسفناج و گوشت قرمز به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست زیرا آهن موجود …

یک دیدگاه

  1. سلام عالی بو د