سرخط خبرها
خانه / خاکشیر / درمان یبوست با خاکشیر در تمام سنین

درمان یبوست با خاکشیر در تمام سنین

طبیعت خاکشیر «گرم و تر» است و بدین جهت یکى از داروهاى مفید ضد سودا محسوب شده و در درمان بیماریهائى که سبب آنها از وجود «سودا» باشد بسیار کاربرد دارد و غالبا رفع عارضه را مى‏نماید. در واقع خاکشیر را باید یکى از داروهاى آنتى‏آلرژیک به شمار آورد.

درمان یبوست با خاکشیر در تمام سنین
درمان یبوست با خاکشیر در تمام سنین
موارد استفاده از خاکشیر در درمان یبوست:
درمان ضعف معده ناشى از «سوء مزاج سرد» (سودا) با خاکشیر
نشانه «سوء مزاج سرد» خشکى دهان، کم میلى به آب، بدگوارى طعام، بى‏میلى به خوراک، نفخ شکم، بروز برخى دردها در معده، ضعف و لاغرى که روز به روز تزاید مى‏یابد.

درمان یبوست سوداوى یا عصبى روده‏ با خاکشیر
نشانه آن کشیدگى شکم و انقباض روده است. به هنگام تخلیه بخشى از روده حلقه‏وار جمع شده، مدفوع دو تکه گردیده و راه روده چند دقیقه بسته مى‏شود. در این حال تکه‏اى از مدفوع خارج شده و تکه دیگر در جاى خود باقى مى‏ماند. حتى با فشار نیز روده کاملا باز و تخلیه نمى‏شود. مقدارى از مدفوع در روده بجاى مانده و در نتیجه سموم و عوارض مختلفى را موجب مى‏گردد. باید یادآور شوم که اغلب مردم کم‏وبیش بدین مرض دچار هستند.

درمان یبوست سالخوردگان با خاکشیر
سالخوردگان بدنشان کم‏آب و خشک شده و به همین نسبت روده‏هایشان نیز خشک و کم‏آب مى‏گردد و در نتیجه کمتر ترشح مى‏کند و این سببى براى یبوست آنان مى‏شود. در این مورد بهترین داروى طبیعى خاکشیر است که باید آن را کوبیده داخل استکان قندداغ کرده بنوشند. در اینجا لعاب خاکشیر روده را تر و نرم و سطح درونى آن را لیز نموده و سبب سهولت سیر مدفوع و رفع تدریجى عارضه مى‏گردد. با خوردن خاکشیر رنگ مدفوع اغلب سیاه مى‏شود.

باید متذکر شوم که نزد این‏گونه کهنسالان استفاده از حبهاى ملین و مسهل‏ها زیان‏آور مى‏باشد، زیرا مانده رطوبت بدن آنان را کشیده و از میان برده و موجب خطر مرگ خواهد گردید.

درمان یبوست کودکان با خاکشیر‏
در کودکانى که مبتلاء به یبوست و دل‏درد شده و جوشهائى در بدنشان پیدا مى‏شود اگر روزى یک قاشق چایخورى خاکشیر را بکوبند و در قندداغ ریخته و به آنان بنوشانند رفته‏رفته لینتى در مزاجشان پیدا شده و رفع دل‏درد و برطرف شدن بثورات آنها خواهد گردید. مادران گرامى مى‏توانند بدون هیچ‏گونه واهمه‏اى خاکشیر را مدتى به کودک بدهند و نتیجه آن را ببینند. حتى به نوزادان نیز مى‏توانند خاکشیر کوبیده و قندداغ را به میزان نصف قاشق چایخورى داد و نتیجه گرفت.

منبع:
کتاب راز درمان (رساله اى در پزشكى سنتى و گياه درمانى)‏

همچنین ببینید

درمان یبوست با شربت گل محمدى‏

درمان یبوست با شربت گل محمدى‏ شربت گل محمدى‏ برای درمان یبوست کودکان و افراد …

7 دیدگاه

  1. مفیدبود.ممنون

  2. خسته نباشین
    عالی بود

  3. Mersi.kheyli mofid bod.

  4. سلام با تشکر !خیلی عالی بود

  5. ممنون از وبسایت آموزنده و مفیدتان

  6. ممنون از مطالب خوبتون

  7. سلام ازمطالب بسیارخوبتون تشکرمیکنم.